10 دلیل خوب برای دویدن | بیماری

همین اول باید بگیم که منظورمون از دویدن، فقط 5 تا 10 دقیقه دوی نرم در روزه، نه اینکه تپه ها رو بگذرونین یا دوی ماراتون رو شروع کنین. محققان به این نتیجه رسیدن که روزانه 5 تا 10 دقیقه دویدن سلامت عمومی رو پیشرفت داده و سه سال به طول عمر اضافه می کنه.

اگه می خواین انرژی تون زیاد شه، هوایی به سرتون بخوره، چند کیلوگرم وزن کم کنین، مفاصل و قلب تون قوی تر شه وغیره، حتما از همین امروز دویدن نرم رو شروع کنین. در این مطلب چند دلیل خوب داریم که متقاعدتان می کنه کفشای ورزشی رو از گنجها درآرین و روزانه دست کم ده دقیقه بدوید.

 

محققان چه می گن؟

محققان دانشگاه آیووا و لویزیان آمریکا مدت 15 سال روی حدود 55هزار نفر با متوسط سن 44 سال، بررسیایی انجام دادن. محققان جنسیت، وزن، سن، فعالیتای روزانه و عادتایی مانند مصرف الکل و چیزای دیگه ای به جز اینا رو بررسی کردن.

 

 

به نظر محققان آدمایی که ورزش نمی کنن، به اندازه 45 درصد بیشتر در برابر مرگ و میر به وجود اومده به وسیله بیماریای قلبی عروقی قرار می گیرن.

 

اگه شمام اهل باشگاه نیستین یا به هر دلیلی ورزش نمی کنین، خیلی ساده می تونین حتی در حیاط منزل تون هم بدوید.

در ادامه مطلب، انگیزه های بیشتری واسه انجام این ورزش ساده و نشاط آور داریم.

یافته های پژوهشای انجام شده در کلینیک مایو، نشون میده که ورزشایی مانند دویدن و پیاده روی منظم باعث کاهش خطر از دست دادن حافظه می شه

1- بدوید، چون ورزش کم خرجیه

اگه شمام مانند ما وقت یا پول زیادی واسه اسم نویسی در باشگاه ورزشی ندارین و نمی تونین مثلا اسکی کنین و فعالیتای اینطوری انجام بدین بدوید.

 

واقعیت اینه که در بعضی باشگاه ها، مربیای تحصیل کرده و کاربلدی حضور ندارن و نمی شه خیلی راحت به هر مربی اطمینان کرد. اما وقتی که فارغ از هر هزینه ای خودتون بدوید، خیالتون از هر بابتی راحته.

 

حالا خوبیش اینه واسه انجام این ورزش فقط به یه جفت کفش و یه مکان مناسب نیاز دارین تا با کمترین هزینه ممکن چند دقیقه فعالیت بدنی سالم داشته باشین.

 

اگه مدت هاست چند قدم هم راه نرفته اید، بهتره اول با چند دقیقه در روز شروع کنین و به مرور بیشتر بدوید.

 

2- بدوید تا مریضی به جون تون نیفتد

حتما شنیدین که مصرف روزانه یه عدد سیب شما رو از دکتر دور می کنه؟ امروز ما به شما می گیم که دویدن روزانه هم تن شما رو از ناز طبیب بی نیاز می کنه.

 

یافته های پژوهشی که در انجمن سرطان آمریکا انجام شده نشون میده که ورزشای ساده ای مانند پیاده روی و دو، خطر دچار شدن به بعضی از سرطانا مانند سرطان سینه و سرطان کولون (روده بزرگ) رو به اندازه 30 درصد کم می کنه.

 

3- بدوید و «ای کی یوسان» شید

اگه مدتیه که دچار فراموشی شدین و احساس می کنین حافظه تون ضعیف شده، علاوه بر حل کردن جدول، بدوید.

 

یافته های پژوهشای انجام شده در کلینیک مایو، نشون میده که ورزشایی مانند دویدن و پیاده روی منظم باعث کاهش خطر از دست دادن حافظه می شه و از مغز در برابر بیماریایی مانند فراموشی و زوال عقل مراقبت می کنه.

 

4- هر جا و هر زمان که دلتون می خواد بدوید

دویدن از اون دسته ورزش هاییه که می تونین در هر مکانی و هر وقتی که دلتون خواست انجام بدین. مطمئنا دو یکی از ورزشای ساده و بی دردسره.

 

می تونین در نزدیک ترین پارک منزل تون، در گردشای آخر هفته، روی تردمیل و چیزای دیگه ای به جز اینا، و هر وقتی که وقتش رو دارین، بدوید.

تعریق، از راه پوست سموم بدنتون رو دفع می کنه که در صورت جمع شدن، باعث بروز جوش و بقیه مشکلات پوستی می شن

5- دو یه ورزش دسته جمعیه

اگه به دنبال یه فعالیت دسته جمعی می گردید که ساعاتی رو با دوستان یا عزیزانتون بگذرونین، حتما بدوید.

 

معمولا واسه پیاده روی یا دو دنبال یه همراه می گردیم. می تونین با همسر یا فرزندان یا یکی از اعضای خونواده تون این ورزش رو شروع کنین تا علاوه بر خودتون، سطح سلامت اونا رو هم پیشرفت بدین.

 

اگه کسی همراهی تون نمی کنه نگران نباشین. همیشه در پارکا همراهان خوبی مثل شما واسه این کار پیدا می شن.

 

6- می خواین کالری بسوزونین بدوید

اگه می خواین از شر چند کیلو اضافه وزن تون خلاص شید و تناسب اندام تون رو بهتر کنین بدوید.

 

اول با مدت زمان کوتاه تر شروع کنین. باید بدونین که هر یک ساعت دوی نرم، حدود 750 تا 800 کالری می سوزونه.

 

7- بدوید تا سموم بدن تون دفع شه

وقتی که می دوید، عرق تون در میاد که شاید از این واسه دلخور میشین. اما باید بدونین که همین تعریق، از راه پوست سموم بدنتون رو دفع می کنه که در صورت جمع شدن، باعث بروز جوش و بقیه مشکلات پوستی می شن.

 

8- واسه تقویت استخوانا و مفاصل تون بدوید

یکی از عوامل اصلی تخریب غضروفا، بی تحرکیه. ترکیب ورزشای قلبی و عروقی با بدنسازی واسه تقویت مفاصل و استخون هاتون فوق العاده س.

 

اگه فرصت رفتن به باشگاه و بدنسازی ندارین، بدونین که دوی نرم هم تاثیر لازم رو واسه تقویت استخوانا و مفاصل داره.

 

9- واسه کنترل استرس هاتون بدوید

دنیای ما دنیای پراسترسیه. بهتره بدونین که سه تا چهار مرتبه دویدن در هفته باعث کاهش استرس می شه.

 

محققان به این نتیجه رسیدن که دویدن منظم علاوه بر استرس زدایی باعث کاهش خطر دچار شدن به فشار خون بالا هم می شه.

 

اگه دچار فشار خون بالا هستین، قبل از شروع به دویدن حتما با دکتر تون مشورت کنین.

 

10- بدوید تا طول عمرتون زیاد شه

اگه شمام مانند من تصور می کنین هنوز کاری واسه آدمی انجام نداده اید و نمی خواین به این زودیا و قبل از ادای دین به نعمتای پروردگار، صحنه روزگار رو ترک کنین، بدوید.

 

دویدن منظم یکی از آسونترین روشای افزایش طول عمره. محققان دانشگاه استنفورد به این نتیجه رسیدن آدمایی که از نطر بدنی فعال تر هستن، طولانی تر و بهتر از افراد خونه نشین و بی جنب و جوش عمر می کنن.

فاطمه مهدی پور

بخش سلامت تبیان

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

  • مطالب در رابطه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *