10 دلیل خوب برای خوردن کاهو | سبزیجات

آکایران :خدا رو به خاطر خلق کاهو شاکر باشین چون میز غذا به همراه سالاد کاهو صفای دیگری داره.

فاطمه مهدی پور _

10 دلیل خوب واسه خوردن کاهو

کاهو شکلای جور واجور مختلفی داره اما در هر حال این سبزی خوشمزه شامل اندازه زیادی آب، ویتامین و مواد معدنی مختلفی مانند کلسیم، ویتامین K، آهن، ویتامین C، ویتامین A و پروتئینه. کاهویتان هر چی سبزتر باشه بهتره. در این مطلب شما رو با گوشه ای از خواص این سبزی به درد بخور آشنا می کنیم. لطفاً با ما همراه باشین.

کاهو: کم کالری و بدون چربی

اگه دچار کالری هراسی هستین بدونین که هر 100 گرم کاهو حدود 12 کالریه. به خاطر همین میشه این سبزی رو همراه خوب لاغری و تناسب اندام دونست. کاهو بدون چربیه و شما می تونین با خیال راحت ازش استفاده کنین. این سبزی پرخاصیت شامل فیبر و سلولزه. پس علاوه بر اینکه شما رو خوب سیر می کنه باعث بهتر شدن گوارش هم می شه. همین اثر هم باعث می شه که در کوتاه مدت خیلی راحت وزن کم کنین. فیبرها هم اینکه باعث دفع اسیدهای صفراوی می شه.

کاهو واسه داشتن قلبی سالم

ویتامین C و بتاکاروتن موجود در کاهو از اکسایش کلسترول پیشگیری می کنن. در نتیجه امکان تجمع پلاکا و تشکیل لخته کم میشه. پیشنهاد می کنیم سالاد سزار رو دریابید. چون شامل مواد مغذی سالم واسه سلامت قلب است. 500 گرم کاهو شامل 40 درصد نیاز روزانه ما به اسید فولیکه و 10 درصد نیاز روزانه به فیبر رو تأمین می کنه. یافته های پژوهشای محققان فرانسوی نشون میده هرچه جذب اسیدفولیک از راه مواد غذایی بالاتر باشه خطر دچار شدن به سکته مغزی و بروز بیماریای قلبی عروقی کم میشه. باید بدونین که فیبرهای محلول در آب هم اندازه کلسترول بد خون رو کم می کنه که این مسئله هم باعث ارتقای سلامت قلب می شه.

کاهو بدون چربیه و شما می تونین با خیال راحت ازش استفاده کنین. این سبزی پرخاصیت شامل فیبر و سلولزه. پس علاوه بر اینکه شما رو خوب سیر می کنه باعث بهتر شدن گوارش هم می شه

کاهو شامل پروتئینای کامل

20 درصد کالری موجود در کاهو به پروتئینای موجود در اون مربوط می شه. واسه کامل کردن یه وعده غذایی حتماً کاهو بخورین.

کاهو واسه مقابله با بی خوابی

متأسفانه هر روز به تعداد آدمایی که از بی خوابی رنج می برن اضافه می شه. مایع سفید رنگی که با خرد کردن کاهو سرازیر می شه «لاکتوکاریوم» نامیده می شه. لاکتوکاریوم خواص آرامبخش مشابه مواد مخدر داره اما بدون مشکلات جانبی اون هستش. کافیه چند برگ کاهو بخورین و یا آب کاهو بخورین تا خوب بخوابین.

کاهو خاصیت آلکالینه داره

مواد معدنی موجود در کاهو به دفع توکسینا یا همون مواد سمی بدن کمک کرده و تعادل اسیدی بازی رو حفظ می کنه. در صورت تعادل اسید و باز، بدن شما انرژی زیاد، پوست شفاف تر و سالم تر و خواب راحت تری رو تجربه می کنه.

کاهو شاخص گلیسمی پایینی داره

شاخص گلیسمی کاهو بالا نیس. از اونجایی که این سبزی کالری کمی داره شاخص گلیسمی اونم بسیار پایینه. مثل این مواد غذایی واسه آدمایی که نگران قند خون خود هستن بسیار مناسبه.

کاهو طعم دلچسبی داره

کاهو با وجود اینکه کم کالریه اما طعم دلچسب و کم و بیش شیرینی داره. این سبزی پرخاصیت علاوه بر اینکه سالمه لذت زیادی به مصرف کننده میده. ترکیب کردن اون با سبزیجات دیگری مانند کلم، خیار، گوجه فرنگی، کلم قرمز و چیزای دیگه ای به جز اینا علاوه بر افزایش طعم اون باعث جذب مواد معدنی و ویتامینای بیشتری می شه.

کاهو واسه مقابله با سرطان

یافته های پژوهشای انجام شده نشون میده که کاهو خطر دچار شدن به بعضی سرطانا رو کم می کنه. به نظر محققان مصرف منظم کاهو یعنی چندین مرتبه در هفته باعث کاهش خطر دچار شدن به سرطان ریه می شه.

کاهو واسه مقابله با بیماریای نورودژنراتیو

یافته های بررسیای آزمایشگاهی نشون میدن که ترکیبات موجود در کاهو باعث حفاظت هر چی بیشتر از نورونا یا همون سلولای عصبی می شن و اینطوری از دچار شدن به بعضی بیماریای نورودژنراتیو مانند فراموشی پیشگیری می کنن. البته محققان فکر میکنن که نیاز به بررسیای تکمیلی واسه اثبات اثر این سبزی روی آدم بازم هست.

مواد معدنی موجود در کاهو به دفع توکسینا یا همون مواد سمی بدن کمک کرده و تعادل اسیدی بازی رو حفظ می کنه. در صورت تعادل اسید و باز، بدن شما انرژی زیاد، پوست شفاف تر و سالم تر و خواب راحت تری رو تجربه می کنه

کاهو واسه تقویت چشما

ترکیب کاهو، اسفناج، کلم قرمز و چیزای دیگه ای به جز اینا بتاکاروتن، ویتامین A، لوتئین و زئاگزانتین خوبی به بدن می رسونن که همه واسه داشتن چشمای سالم لازمن. ویتامین A به تقویت دید شبونه کمک زیادی می کنه. لوتئین و زآگزانتین دو رنگدونه طبیعی هستن که به فیلتر شدن نور شدید کمک می کنن. اضافه کردن مقداری هویج رنده شده به سالادتان ویتامینای لازم چشما رو خیلی تأمین می کنه.

کاهو رو با سس سرکه بخورین

کاروتنوئیدها به همراه اندازه کمی چربی بهتر جذب بدن می شن. یافته های پژوهشا نشون میدن که مصرف سالاد فصل تشکیل شده از کاهو، گوجه فرنگی، هویج، اسفناج و چیزای دیگه ای به جز اینا به همراه سس سرکه وینگرت اندازه زیادی کاروتنوئید جذب خون می کنه. چربی موجود در سرکه وینگرت باعث می شه که کاراتنوئیدها بهتر جذب بدن شن.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *