10 دلیل خوب برای خوردن ماست (1) | سبزیجات

ماست یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین محصول لبنی است که از تخمیر شیر به دست میاد. حالا خوبیش اینه واسه جفت و جور ماست نیاز به شیر خاصی نیس اما بیشتر ماستایی که امروز در بازار وجود دارن از شیر گاو جفت و جور می شه.

شما حتی می تونین در منزل هم ماست جفت و جور کنین و بدون اضافه کردن مواد نگهدارنده و چیزای دیگه ای به جز اینا ماستی سالم و طبیعی بخورین. حالا خوبیش اینه ماست به دلیل تازه و خنک بودن طرفداران زیادی داره و شاید احتیاجی به تبلیغ مصرف اون نباشه اما ما اینجا ده دلیل خوب واسه مصرف اونو ذکر می کنیم. لطفا با ما همراه باشین.

ماست تو یه نگاه
ماست از تخمیر شیر به وسیله باکتریایی به نام لاکتوباسیلوس بولگاریکوس و استرپتوکوکوس ترموفیلوس جفت و جور می شه و تعداد این باکتریا زمان مصرف ماست در هر گرم باید دست کم 10 میلیون باشه. خواص باکتریای لاکتیکی واسه سلامت از قرن بیستم و بعد از انجام تحقیقای زیاد یکی از شاگردان لوی پاستور به نام الی متچینکوف به اثبات علمی رسید. در سالای 1920 میلادی، محصولی به نام Yaourt (ماست) در داروخانه ها واسه درمان مریضیای مربوط به روده بچه ها به فروش می رسید. از همون زمان یافته های بررسیای دیگه نشون داد که ماست خواص فوق العاده ای داره و واسه سلامتی همه افراد خوبه.

مشکل نبود تحمل لاکتوز: ماست قابل تحمل تره
لاکتوز قند طبیعی موجود در شیره. این قند به وسیله آنزیم خاصی به نام لاکتاز که در روده کوچیک هست هضم می شه. با اینکه ترشح لاکتاز در نوزادی بالاست (شیر مادر بیشتر از شیر گاو لاکتوز داره یعنی 7 درصد در برابر 5 درصد) اما با افزایش سن اندازه این آنزیم کاهش پیدا می کنه و بعضی افراد با مصرف اجناس جفت و جور شده با شیر مانند پنیر تازه، بستنی و چیزای دیگه ای به جز اینا دچار مشکلات گوارشی می‎شن. گسترش نبود تحمل لاکتوز در کشورای جور واجور فرق داره. یافته های پژوهشای زیاد نشون میدن که ماست در بین اجناس لبنی دیگه (در صورت نبود تحمل لاکتوز) تاثیری در گوارش نداره. در واقع باکتریای موجود در ماست مخصوصا استرپتوکوکوس به خودی خود لاکتاز تولید می کنه در نتیجه مشکلی به بار نمیاد. بهتره بدونین که ماست واسه کودکانی که دچار اسهال می‎شن خوبه.

ماست پر از کلسیم است
یه کاسه ماست 140 تا 180 میلی گرم کلسیم به بدن میرسونه که 18 درصد نیاز روزانه یه فرد بزرگسال، 23 درصد نیاز کودکان 6 ساله و 13 درصد نیاز نوجوانان به این ماده معدنی رو تامین می کنه. اگه این اندازه رو با منابع گیاهی کلسیم مقایسه کنیم باید بگیم که حدود 2 مشت بادام 60، یه بشقاب کلم 300 یا 4 عدد پرتقال 400 گرم کلسیم وارد بدن می کنن؛ اما باید بدونین که کلسیم ماست و کلا اجناس لبنی بیشتر از کلسیم موجود در منابع گیاهی جذب می شه. در واقع این اندازه جذب 30 به 5 تا 10 درصده و این حالت به دلیل وجود لاکتوز، کازئینات (پروتئین شیر) و فسفر موجود در اجناس لبنیه. به خاطر همین پیشنهاد می شه که روزانه 3 واحد اجناس لبنی استفاده کنین.

حتما میدونید که کلسیم واسه رشد استخونای بچه ها و نوجوانان لازمه. مصرف این ماده معدنی واسه پیشگیری از پوکی استخون در سنین بزرگسالی هم لازمه. اجناس لبنی علاوه بر کلسیم شامل مواد دیگری مانند پروتئین، پتاسیم، ویتامین K و D هم هستش که این ویتامین هم واسه سلامت استخون ها لازمه.

ماستایی که از شیر کامل جفت و جور می‎شن شامل ویتامین A هم هستن و حدود 8 درصد نیاز بدن به این ویتامین رو جفت و جور میسازن. اگه شما روزنه 3 واحد از اجناس لبنی بخورین ویتامینای لازم بدن رو جذب می کنین

باید بدونین که شیر پر از پروتئینه و واسه آدمایی که گوشت مصرف نمی کنن یکی از منابع تامین پروتئین حساب می شه. پروتئینای شیر شامل اسیدآمینهای لازمن که امکان جذب پروتئینا رو واسه بدن جفت و جور میسازن. حالا خوبیش اینه ماست هم تموم پروتئینای شیر رو دارا هستش. ماست واسه سالمندانی که گوشت قرمز زیادی مصرف نمی کنن و در عین حال واسه جلوگیری از تحلیل عضلانی نیاز به پروتئین دارن یه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *