10 دلیل برای مضر بودن شکر برای سلامت | رژیم غذایی

10 دلیل واسه مضر بودن شکر واسه سلامت 

شکر ماده خوراکی پرمصرف در میان مردم هست که در صورت زیاده روی در مصرف کردن اون،ضررهای بسیاری داره در این مقاله به ضررها شکر می پردازیم. شکری که ما حالا مصرف می کنیم ماده تصفیه شده هست که در کارخانه تموم ویتامینا پروتئین و آنزیمای اون جدا میشه وبه صورت ماده غلیظ پودری در می آید که مصرف اون نه فقط سودی نداره بلکه مضر هم هستش.

به طور عامیانه به تموم مواد شیرین شکر میگن. این ماده کریستالی معروف از گلوکز فروکتوز و گالاکتوز تشکیل شده هست که در اول کشف اون در جنوب آسیا و ایالات امریکا چون به صورت شربت از نیشکر عصاره گیری می شد زیاد قابل حمل و نقل گسترده نبود. تا این که هندیها تونستن اونو به صورت دانه های کریستالی دربیارن و به معروفیت جهانی برسانند

به درد بخور هست بدونین شکر تا قرن هجدهم در اروپا جزو جنسای خوراکی لوکس حساب می شد و در واقع بیشتر مردم بازم از عسل به عنوان شیرین کننده استفاده می کردن. شکری که ما حالا مصرف می کنیم ماده تصفیه شده ای هست که در کارخانه تموم ویتامینا، پروتئین و آنزیمای اون جدا می شه و به صورت ماده غلیظ پودری درمی آید که مصرف اون نه فقط سودی نداره بلکه مضر هم هستش.

الان شکر بدترین ماده ای هست که در رژیم خوراکی مدرن هست. این ماده اثرات داغون کننده ای روی سوخت وساز بدن داره و باعث بروز مریضیای جورواجور می شه.

۱. شکر نه فقط مواد مغذی به رژیم خوراکی اضافه نمی کنه بلکه واسه دندانا هم مضر هست
می دانم که درمورد ضررها شکر و خراب شدن دندون ها میلیونا بار شنیدین، اما این موضوع اون قدر مهم هست که ارزش تکرار کردن رو داره. شکر و قند اضافی (مثل ساکاروز و شیره ذرت شامل فروکتوز بالا) در واقع یه بسته بندی کامل از کالری بدون هیچ مواد مغذی هست، یعنی مصرف اون فقط و فقط کالری وارد بدن میکنه، همین و بس! چیزی که مخصوصا واسه کاهش وزن همه وقت به دنبال کم کردن اون هستیم.

هیچ پروتئینی، حتی هیچ چربی لازم و ویتامین یا مواد معدنی در شکر وجود نداره. تصور کنین وقتی ۱۰ تا ۲۰ درصد (شاید هم بیشتر) کالری دریافتی بدن از مصرف شکر باشه دچار مشکلات زیاد ای از جمله کمبود مواد مغذی میشیم. از طرفی شکر واسه دندانا بسیار مضر هست، چون انرژی لازم واسه رشدونمو باکتریای بد دهن رو جفت و جور میکنه و محیط رو آماده میکنه تا خیلی راحت در دهن ما گشت وگذار کنن.

۲. مصرف شکر پر از فروکتوز، منتهی به پری کبد میشه
واسه اینکه خوب درک کنین مصرف شکر چقدر می تونه بد باشه، باید اول بفهمیم این خوراکی مضر از چه عناصری تشکیل شده هست. گذشته از این که شکر یا همون قند موجود در شکر از دستگاه گوارش وارد جریان خون شه، ساختار اون شکسته میشه و به دو نوع قند ساده ی گلوکوز و فروکتوز تبدیل میشه.

گلوکوز در هر سلول زنده ای هست و حتی اگه ما اونو به رژیم غذای مون اضافه نکنیم بدن اونو می سازه. فروکتوز متفاوت هست و چون بدن از نظر فیزیولوژیکی به اون نیاز نداره، معمولا اونو ساخت نمی کنه.موضوع قابل دقت درمورد فروکتوز این هست که این ماده به مقدار زیادی به وسیله کبد متابولیزه دچار سوخت و ساز میشه.

هرچند اگه مقدار کمی مواد خوراکی مثل شکلای جور واجور میوه ، مخصوصا بعد از ورزش مصرف کنیم، مشکلی در این رابطه نداریم. فروکتوزی که به وسیله میوه ها دریافت میشه به کلیکوژن تبدیل می شه و تا وقتی که بدن به اون نیاز پیدا کنه در کبد ذخیره میشه. در این حالت اگه گلیکوژن اضافی در کبد ذخیره شه (این مشکل بسیار شایع هست) فروکتوز اضافی مجبور به چربی تبدیل می شه.

در واقع خوردن مقادیر زیاد شکر به کبد چرب و اقسام مشکلات جدی منجر میشه. مطمئن باشین این فروکتوز اضافی نتیجه خوردن میوه زیاد نیس و در اثر خوردن شیرینی های مصنوعی شامل شکر به وجود می آید. دوستان عزیزم در این باره به یه تغییر بزرگ در رژیم غذای مون احتیاج داریم، چون آدمایی که سالم و فعال هستن

بیشتر از افراد غیرفعال که رژیم خوراکی بدی دارن و کربوهیدرات و کالری بیشتری دریافت میکنن قند می سوزونن و بدن شون ظرفیت دریافت قند بیشتری داره. پس باید سبک زندگی مون رو تغییر بدیم و فعالیت بیشتری داشته باشیم.

۳. ازدیاد فروکتوز در کبد به مریضی کبد چرب منجر می شه
یکی از ضررها شکر ازدیاد فروکتوز در کبد هست. وقتی که فروکتوز در کبد به چربی تبدیل شد، به صورت ذرات کلسترول (VLDL) وارد بدن میشه. اما تموم چربی به این صورت از کبد خارج نمیشه، بلکه مقداری از اون در کبد باقی می موند. این اتفاق می تونین نشونه هایی مثل کبد چرب بسازه. بدیش اینه این یکی از مشکلات رو به رشد،

به خاص در کشورای غربی هست که با علائم متابولیک همراه هست. تحقیقات نشون می دهد افراد گرفتار به کبد چرب حدودا ۲ تا ۳ مرتبه بیشتر از متوسط مردم فروکتوز مصرف میکنن.

۴. شکر باعث مقاومت به انسولین میشه و بدن رو به سمت سندرم متابلیک و دیابت پیش می برد
انسولین هورمون بسیار مهمی در بدن هست که اجازه می ده گلوکوز (قندخون) از راه جریان خون وارد سلولای بدن شه تا سلولا به جای سوزوندن چربی، گلوکوز بسوزونن، چون ازدیاد زیادتر از اندازه گلوکوز در خون بدن رو مسموم می کنه. دلیل از دست رفتن بینایی در افراد دیابتی هم همین مسمومیت با گلوکوز هست.

یکی از دلایل مشکل در سوخت وساز بدن که به وسیله رژیم خوراکی ناجور ایجاد می شه، توقف فعالیت انسولین هست. در این حالت سلولا به سمت مقاومت در برابر انسولین پیش میرن. این مسئله بدن رو به سمت شکلای جور واجور مریضیا از جمله سندرم متابولیک، چاقی، مریضیای قلبی و عروقی و مخصوصا دیابت هدایت می کنه. تعداد خیلی از تحقیقات نشون می ده که مصرف شکر مخصوصا مصرف زیاد اون با مقاومت به انسولین همراه هست.

۵. مقاومت به انسولین ممکن هست به دیابت نوع ۲ منجر شه
وقتی که سلولای بدن نسبت به اثرات انسولین مقاومت نشون می بدن، سلولای بتا در لوزالمعده مقدار بیشتری از اونو ساخت می کنن و این خیلی مهم هست چون قندخون بالای طولانی، آسیبای شدیدی به بدن میزنه. در آخر با زیاد شدن به مرور مقاومت به انسولین، لوزالمعده نمی تونه به درخواست بدن نسبت به ساخت انسولین کافی جواب دهد. پس نمی تونه سطح قند خون رو به اندازه کافی پایین نگه داره.

در این مرحله سطح قندخون به سرعت برق وباد بالا میره و دیابت نوع ۲ در فرد تشخیص داده می شه. با دقت به این که شکر میتونه باعث مقاومت به انسولین شه، هیچ تعجب آور نیس که خطر دچار شدن به دیابت نوع ۲ در آدمایی که به خوردن نوشیدنیای پر از شکر علاقه دارن، ۸۳ درصد بالاتر از بقیه باشه.

۶. شکر میتونه سرطان زا باشه
سرطان یکی از دلیلای اصلی مرگ و میر در سراسر دنیا شناخته میشه که به دلیل افزایش سلولا و رشد نظارت نشده اونا به وجود می آید. انسولین یکی از هورمونای کلیدی در تنظیم این نوع رشد سلولی هست. به خاطر همین تعداد خیلی از محققان می گن که بالارفتن همیشگی سطح انسولین (که یکی از یافته های مصرف شکر هست) می تونه در بروز سرطان نقش داشته باشه.

علاوه براین، مشکلات متابولیکی مربوط به مصرف شکر که محرک التهابات جورواجور شناخته می شن یکی دیگه از دلیلای بالقوه دچار شدن به سرطان شناخته می شه. تحقیقات نشون می دهد آدمایی که مقدار زیادی شکر مصرف می کنن بیشتر از بقیه دچار التهابات جورواجور می شن و در برابر دچار شدن به سرطان هستن.

۷. باتوجه به اثر قند روی هورمونا و مغز، شکر می تونه باعث چاقی شه
تموم کالریا برابر ساخت نمی شن. غذاای جورواجور اثرات مختلفی روی مغز و هورمونا بازرسی کننده مصرف مواد خوراکی دارن. تحقیقات نشون می دهد که فروکتوز اثرات نمونه گلوکوز روی حس سیری نداره. تو یه پروژه تحقیقاتی تعدادی از افراد مورد تحقیق، نوشیدنی شامل فروکتوز و عده ای دیگه نوشیدنی گلوکوزدار مصرف کردن.

پس از تحقیقات مشخص شد مراکز سیری در مغز مصرف کنندگان فروکتوز فعالیت بسیار کمتری داشتن و بیشتر احساس گرسنگی می کردن. از طرفی فروکتوز فعالیت هورمون گرسنگی (گرلین) رو به اندازه گلوکوز پایین نمی آورد. از اونجا که کالری دریافتی از شکر کافی نیس، بدن کم کم زمان نیاز به دریافت کالری بیشتری پیدا میکنه، در نتیجه فرد بیشتر می خورد و چاق می شه.

۸. شکر دوپامین زیادی در مغز آزاد می کنه، پس اعتیادآور هست
شکر می تونین واسه تعداد خیلی از مردم اعتیادآور باشه، چون مثل اثر بد مصرف مواد مخدر، شکر هم به عنوان جایزه در مرکز مغز دوپامین آزاد میکنه.مشکلی که شکر و بقیه تنقلات دارن این هست که خیلی بیشتر از بقیه مواد خوراکی موجود در طبیعت باعث ترشح دوپامین می شن. به خاطر همین هست که افراد مستعد دچار شدن به اعتیاد ممکن هست

شدیدا به شکر و بقیه تنقلات وابسته شن. بهتر هست «همه چیز در حد میونه روی» باشه. هرچند ممکن هست این پیام به کام عاشقان هله هوله خوش نیاد، اما دوستان عزیزم متأسفانه تنها راه حل ترک اعتیاد، ترک اعتیاد هست.

۹. شکر یکی از عوامل مؤثر در چاقی بزرگ سالان و کودکان هست
شکر روی هورمونا اثر میگذاره و باعث می شه مغز واسه فاجعه ای به نام چاقی نسخه ی خاص ای بپیچد. مغز روند ایجاد سیری رو کم می کنه،در نتیجه فرد نظارت خود رو از دست می دهد و در خوردن زیاده روی میکنه و آدمایی که بیشتر می خورند، مستعد چاقی و اضافه وزن هستن.

  مهم هست بدونین که این درمورد تموم گروه های سنی صدق میکنه. تحقیقات نشون می ده بین مصرف شکر و چاقی رابطه قوی هست که هرچند همه از اون باخبر هستیم. این موضوع به خصوص درمورد کودکانی که همراه وعدای غذای شون عادت به نوشیدن نوشابه های شیرین شده با شکر دارن، نگران کننده به نظر می رسه

چون خطر چاقی در این کودکان 60 درصد بیشتر از بقیه هست. اگه واقعا نیاز به کاهش وزن دارین یا عزمتونو جزم کردین لاغرتر شید بهتر هست با شکر خداحافظی کنین.

ده . این چربی نیس که کلسترول رو بالا می برد و باعث افزایش مریضیای قلبی می شه، همه چیز تقصیر شکر استبرای چندین دهه، افراد چربیای اشباع شده رو قاتل شماره یه قلب می دونستن. اما تحقیقات گذشته نشون میدن که چربیای اشباع شده بی ضرر هستن و در واقع این شکر هست که به خاطر اثرات مضر فروکتوز روی سوخت وساز، بدن رو به سمت مریضیای قلبی هدایت میکنه.

تحقیقات نشون می ده که ازدیاد فروکتوز منتهی به افزایش تریگلیسیرید، کلسترول بد (LDL) متراکم و LDL اکسیدشده (کلسترول خیلی خیلی بد) می شه. بالا رفتن سطح گلوکوز و انسولین خون چاقی شکمی رو در کمتر از ده هفته افزایش می دهد و همه اینا عوامل زیاد و خطرناک بروز مریضیای قلبی هست. پس عجیب نیس که تحقیقات رابطه آماری قوی بین مصرف شکر و خطر دچار شدن به مریضیای قلبی پیدا کرده باشن.

دوستان عزیزم باید تلاش کنین در مقابل مصرف شکر مقاومت کنین، چون اضافه کردن شکر یا مصرف خوراکی های شیرین می تونین فوق العاده مضر باشه. یادتون باشه جذب کالریای کاذب (کالری شکر) مثل این هست که نوک یه کوه یخ نشسته باشین.

.

منبع :gahar.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *