10 دلیل برای خوردن سیر | تغذیه سالم

10 دلیل واسه خوردن سیر

محتوای بالای آنتی اکسیدان ها در سیر اونو به یه تقویت کننده سیستم ایمنی تبدیل کرده. این اثرات فقط با خوردن روزانه ۲ تا ۳ حبه سیر ایجاد می شه.

سیر که یکی از سینای سفره هفت سین ما ایرونی هاست رو همه دنیا از زمانای قدیم به عنوان یه ماده غذایی طبیعی دارای قدرت درمانی بالقوه می شناسن. این ماده غذایی بر خلاف اثر بدی که بر بوی عرق و بوی دهن داره محبوبیت زیادی داشته و شدیداً روش زوم شده. سیر در تموم نقاط دنیا می رید و میشه گفت همه مردم اونو به صورت خام، پخته و یا سرخ شده مصرف می کنن.

رژیم درمانا و پزشکان معمولاً پیشنهاد می کنن افراد بزرگ سال روزانه ۲ تا ۳ حبه سیر و کودکان روزانه نصف حبه سیر مصرف کنن؛ اما به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین مصرف مقادیر بیشتر از این، معمولاً پیشنهاد نمی شه.

سیر تواناییای جالبی در تامین سلامتی ما داره. علاوه بر مصرف خوراکی، امروزه سیر در صنایع دارویی هم جایگاه خاص ای رو به خود اختصاص داده؛ اما مسئله آنجاست که بوی بد سیر باعث می شه خیلی از آدما مخصوصاً افراد جوون علاقه ای به مصرف اون نداشته باشن. اینجا می خوایم با بررسی مهم ترین اثرات سیر در سلامتی به صورت به طور کامل منطقی از شما بخوایم تا خودتون انتخاب کنین که سیر رو استفاده کنین یا نه.

۱. مصرف سیر به وسیله مادر باردار به رشد جنین کمک زیادی می کنه

تحقیقات نشون دادن بیشتر مادرانی که در دوران بارداری سیر رو در رژیم غذایی خود داشتن وزن گیری بهتری داشته و نوزادان متولدشده هم از نظر سلامت در سطح بالاتری بودن. شک نداشته باشینً تحمل بوی بد سیر ارزش سلامتی نوزادتون رو داره!

در ماه های سرد سال که بدن ما در خطر بیشتری واسه سرماخوردگی و دچار شدن به عفونتا هستش، سیر یه غذای عالی واسه تقویت سیستم ایمنیه که در مقابل سرماخوردگی، آبریزش بینی، سرفه و عطسه به پا می پاشه. یکی از روشای سنتی درمان سرماخوردگی هم مصرف سیر مخلوط شده با عسل در روزای اول مریضی بوده. این رو هم یه بار امتحان کنین! شاید واسه شمام قابل قبول تر از آمپولا و تزریقات بود!

۳. سیر و درمان پرکاری تیروئید

سیر شامل مقادیر بالایی از یده. ماده معدنی که کمبود اون از مهم ترین دلیلای دچار شدن به پرکاری تیروئید است. مصرف سیر به وسیله بیماران گرفتار به پرکاری تیروئید اثر واقعاً خوبی در روند درمان اونا ایجاد کرده.

۴. سیر هم ویتامین C داره

خیلی از افراد وقتی حرف از ویتامین c می شه فقط و فقط به پرتقال و نارنگی فکر می کنن. درسته که مرکبات از منابع خوب ویتامین C هستن اما از دیگر منابع بسیار غنی این ویتامین میشه گوجه فرنگی، کلم بروکلی، فلفل سبز و قرمز و هم سیر اشاره کرد. به همین خاطره که مصرف سیر رو به مبتلایان به مریضی اسکروی پیشنهاد می کنن. اسکروی مریضی به وجود اومده به وسیله کمبود ویتامین C هستش و افراد سیگاری معمولاً در بیش ترین خطر واسه دچار شدن به اون قرار دارن.

۵. کاهش بیماریای قلبی عروقی با خوردن سیر

کلسترول بد یا همون LDL هیچ وقت راه دوستی با سیر رو پیدا نمی کنه. چون راهی وجود نداره! سیر دشمن خط اول کلسترول و پلاکای چربی داخل عروقه. همونجوریکه میدونید این پلاکا با تنگ گردن و سفت کردن دیواره عروق باعث کاهش جریان خون به بافتا، افزایش فشارخون و در بیشتر موارد در آخر منتهی به سکته می شن. به همین خاطره که پزشکان مصرف سیر رو به مبتلایان به بیماریای قلبی و عروقی و هم واسه پیشگیری از این بیماریا پیشنهاد می کنن.

۶. سلامت پوست و مو با سیر

سیر با دارا بودن مقادیر بالای آلیسین می تونه به ریزش موی شما پایان بده. آلیسین ترکیب سولفورداریه که در پیاز هم وجود داشته و نقش بسیار مهمی در درمان ریزش مو رو دوش داره. مصرف سیر واسه این منظور هم به طور خوراکیه و هم به صورت موضعی. از طرف دیگه محتوای بالای آنتی اکسیدانا در سیر اونو به ترکیبی ضد جوش تبدیل کرده. خیلی از اجناس آرایشی بهداشتی و درمانی موجود در داروخانه ها هم شامل عصاره سیرند؛ اما مصرف خوراکی اونم این اثرات بر پوست و مو رو بوجود میاره.

۷.نقش سیر در درمان سرماخوردگی و تبخال

محتوای بالای آنتی اکسیدانا در سیر اونو به یه تقویت کننده سیستم ایمنی تبدیل کرده. این اثرات فقط با خوردن روزانه ۲ تا ۳ حبه سیر ایجاد می شه. خیلی از افراد واسه این منظور سیر رو به صورت پودر سیر، چای جوشونده سیر و مخلوط سیر و عسل یا سیر و زنجبیل واسه بهتر کردن مزه اون استفاده می کنن. از طرفی یکی از درمانای خونگی تبخال چکوندن آب سیر روی تبخاله. این اثر سیر به دلیل ترکیبات ضدالتهابیه که به اندازه بالا در سیر هست و باعث کاهش درد و ورم می شه. خیلی از تحقیقات هم نظر بر اون دارن که مکمل کمک سیر نقش موثری در تسریع بهبود زخم ها بعد از جراحی ها داشته.

۸. اثر سیر بر فشارخون و لخته خون

آنژیوتانسین ۲ پروتئینیه که به انقباض عروق خونی بدن کمک می کنه تا در صورت ضرورت، فشارخون زیاد شه؛ اما آلیسین که ترکیب موجود در سیره با ایجاد جلوگیری از فعالیت آنژیوتانسین ۲ باعث کاهش فشارخون می شه. از طرفی ترکیبات پلی سولفیدی موجود در سیر در بدن به گازهایی به نام هیدروژن سولفید تبدیل می شن که به وسیله گلبولای قرمز بدن حمل می شن. این گازها به وسیله گردش خون در گلبولای قرمز در سراسر بدن به گردش درآمده و باعث بهتر شدن کنترل فشارخون می شن. اثرات ضدلخته سیر هم بر هیچکی پوشیده نیس؛ اما لازمه بدونین که اگه در مصرف سیر هم زیاده روی شه، مانند بقیه ترکیباتی که مانع ایجاد لخته در عروق می شن، منتهی به خونریزی می شه. بخاطر این بعد از اعمال جراحی لازمه در مصرف اون دقت شه.

۹. اثرات ضدباکتریایی و ضدویروسی سیر

یکی از شناخته شده ترین ویژگیای سیر ویژگی ضدمیکروبی اون هستش. سیر به درمان عفونت های باکتریایی، ویروسی، قارچی و بقیه عفونتا کمک زیادی می کنه. این ویژگی سیر به اندازه ای قوی و مهمه که از زمانای قدیم از اون به عنوان کشنده میکروبا مخصوصاً باکتری اشرشیاکولی و سالمونلا اینتیرتیدیس و در نگهداری غذاها استفاده می کردن.

۱۰. سیر کنترل وزن رو هم راحت تر می کنه

یه مطالعه کامل که روی موشای آزمایشگاهی انجام شد نشون داد که مصرف سیر باعث کاهش وزن و کاهش تجمع چربی در بدن موشا می شه. همونجوریکه میدونید چاقی هم یه وضعیت التهابی طولانی خفیفه. براساس تحقیقات گذشته که روی نمونه های انسانی انجام شده، سیر تجمع چربی در بدن رو کنترل می کنه. تبدیل سلولای پیش چربی به سلولای چربی طی یه سری واکنشای التهابی انجام میشه؛ پس کنترل این التهاب مانع تبدیل سلولای پیش چربی به سلولای چربی شده و کنترل وزن صورت میگیره؛ و این همون کاریه که سیر در بدن انجام میده.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *