10 درمان موثر خانگی برای کاهش استرس | بیماری

شک نداشته باشین همتون در طول زندگیتون استرس رو تجربه کردین. استرس از پاسخای غیرتخصصی بدن به مشکلات و هم اینکه احساس نیاز شما واسه پیشرفت و تغییر در زندگی ناشی می شه. نیازها و خواسته های زیادی در زندگی هست که می تونه منتهی به استرس شه ولی مشکلات مالی، نیازای عاطفی و نگرانیای کاری در بالاترین جایگاه همه این نیازها قرار می گیرن. البته نباید از یاد برد که وقایع و اتفاقات زندگی هم می تونن منتهی به استرس شن.

اثرات فیزیولوژیکی عادی استرس سردرد، درد و تنش عضلانی، درد قفسه سینه، خستگی، تکرر ادرار، ناراحتی معده و بدخوابی هستن.

استرس می تونه زیاد یا طولانی باشه. استرس زیادتر از اندازه می تونه عوارضی فشار خون بالا، چاقی، بیماریای قلبی، اضطراب و افسردگی رو به دنبال داشته باشه. نکته باحال اینجاس که استرس حتی اندازه لذت شما رو از زندگی تحت تاثیر قرار میده.

همونطور که میدونید استرس یه بخش پیشگیری ناپذیر زندگیه، اما راه های بسیار آسونی واسه مقابله با اون هست. واسه داشتن آینده ای روشن شما باید استرسای خود رو مدیریت کنین و تغییر در روش زندگی، یه رژیم غذایی سالم و به کار گیری بعضی داروهای خونگی ساده خوب می تونه در مدیریت استرس راه گشا باشه.

ما اینجا 10 درمان موثر خونگی واسه درمان استرس رو معرفی می کنیم.

  1. تنفس آروم و عمیق

تنفس آروم و عمیق در موقعیتای استرس زا می تونه به شما کمک کنه. همراه با تنفس عمیق، اکسیژن بیشتری وارد بدن شما می شه که می تونه منتهی به آرامش ذهن و بدن شما شه. در واقع، روزانه 15 تا 30 دقیقه تنفس آهسته و عمیق می تونه خوب به جلوگیری از استرس کمک کنه. تنفس آهسته و عمیق حتی می تونه به شما کمک کنه که بهتر فکر کنین و در نتیجه می تونین از راه حلای بهتری واسه مقابله با استرس استفاده کنین.

  • وقتی که شما تحت استرس قرار دارین، در جای آروم و راحتی دراز بکشین.
  • چشماتون رو ببندین و از راه بینی یه نفس عمیق بکشین.
  • نفس خود رو به ​​مدت 5 ثانیه نگه دارین و بعد به آرومی و به مدت ثانیه 5 نفستون رو خارج کنین (بازدم).
  • 5 یا 6 بار  این کار رو تکرار کنین، تا وقتی که احساس آرامش به شما دست دهد.
  1. سولفات منیزیم

سولفات منیزیم درمان به درد بخور و موثر دیگه ایه که در موقعیتای استرس زا به شما کمک می کنه. استرس باعث کاهش سطح منیزیم و افزایش سطح آدرنالین در بدن می شه.

  • سولفات منیزیم غنی از منیزیمه و کمک می کنه که متابولیسم تولید سروتونین در مغز زیاد شه و منتهی به آرامش بیشتر و بهتر شدن خلق و خو می شه. این به نوبه خود به کاهش استرس، اضطراب، تحریک پذیری، بی خوابی و ریتم غیر طبیعی قلب و افزایش آرامش و راحتی شما کمک می کنه.
  • 1 فنجون نمک فرنگی و چند قطره اسانس معطر مورد علاقه تون رو به آب گرم وان حموم اضافه کنین.
  • بعد اونو هم بزنین، تا وقتی که دانه های نمک در آب حل شن.
  • به مدت 20 دقیقه در این آب آرامش دهنده دراز بکشین.
  • شما می تونین هفته ای 2 یا 3 بار از این حموم آرامش بخش لذت ببرین.
  1. چای بابونه

بابونه گیاهی بسیار موثر واسه کاهش استرسه. وجود آروم بخش و آرامش دهنده اون به عنوان یه مسکن روی سیستم عصبی مرکزی عمل می کنه. بابونه به شل شدن عضلات، رفع اضطراب و خواب بهتر کمک می کنه.

  • واسه مقابله با استرس شما می تونین روزانه 4 فنجون از دمنوش بابونه بخورین. واسه جفت و جور این دمنوش، 2 قاشق چای خوری بابونه خشک رو به یه فنجون آب گرم اضافه کنین و اجازه بدین به مدت 10 دقیقه دم بکشه. بعد مقداری عسل به عنوان طعم دهنده به اون اضافه کنین و اونو بخورین.
  • شمام اینکه می تونین گل بابونه تازه یا چند قطره از اسانس بابونه به آب گرم اضافه کنین و به عنوان آرامش دهنده اعصاب مصرف کنین.
  • شما حتی می تونین از این گیاه به عنوان مکمل هم استفاده کنین. واسه انتخاب دوز مناسب با دکتر خود مشورت کنین.
  1. ماساژ

ماساژ بدن هم به عنوان یه مسکن بسیار به درد بخور واسه درمان استرس عمل می کنه. با در نظر گرفتن طب سنتی چینی، ماساژ کمک می کنه تا چاکراهای انرژی بسته بدن، باز شن و به کاهش استرس و بهبود سلامتی کمک کنن.

ماساژ پاها، دستا، پشت و سر با روغن گرم به شل شدن عضلات تنش، بهبود گردش خون و کاهش اضطراب کمک می کنه.

واسه به کار گیری ماساژ درمانی، شما می تونین از روغن کنجد، زیتون و یا روغن نارگیل استفاده کنین.

  • روغن مورد نظرتون رو کمی گرم کنین.
  • از روغن گرم شده واسه ماساژ پیشونی، گردن، شونه ها، پشت و پاهاتون استفاده کنین.
  • بعد حموم آب گرم بگیرین.
  • ماساژ روزانه بدن شما (به اندازه لازم) به کاهش استرس کمک می کنه.

5. بوزیدان یا جیسینگ هندی (Withania somnifera)

جیسینگ هندی گیاهی بسیار موثر واسه کاهش استرسه. تحقیقات مجله ای پزشکی-روان شناسی در هند نشون داده که ریشه جیسینگ هندی با کم شدن اندازه هورمون کورتیزول (موثر در استرس) در بزرگسالان منتهی به کاهش قابل توجه استرس می شه. هم اینکه جیسینگ هندی آستانه تحمل آدم رو در مقابل استرس زیاد می کنه و به نوبه خود باعث بهتر شدن کیفیت زندگی می شه.

علاوه بر این، جیسینگ هندی منتهی به تقویت سیستم عصبی، افزایش انرژی، کاهش خستگی و بهبود کیفیت خواب می شه.

این گیاه به آسونی در عطاریا به صورت ریشه تازه، ریشه خشک شده، پودر و یا به صورت مکمل هست. روزانه 1 تا 2 گرم ریشه تازه یا خشک رو در 1 فنجون شیر یا آب بجوشونین و سه بار در روز استفاده کنین.

اگه می خواین از مکمل اون استفاده کنین با دکتر خود مشورت کنین.

  • زنان باردار و کودکان نباید از این گیاه مصرف کنن.

6. ریحان مقدس (Ocimum tenuiflorum)

ریحان مقدس یکی دیگه از گیاهان دارویی است که به عنوان یه گیاه ضد استرس طبیعی عمل می کنه. این گیاه به عنوان یه گیاه موافق کننده بدن آدم با شرایط محیطی، جواب طبیعی بدن به استرسای جسمی و روحی رو زیاد می کنه. هم اینکه این گیاه به کارکرد درست بدن در زمان استرس کمک می کنه.

با در نظر گرفتن مقالات منتشر شده از مجله Ethnopharmacology در سال 2006، ریحان مقدس، آدم رو در مقابل تغییرات به وجود اومده به وسیله استرس طولانی مراقبت می کنه.

  • روزی 2 بار، 10 تا 12 برگ ریحان مقدس رو بجوید.
  • شما حتی می تونین از دمنوش چای ریحان واسه کاهش استرس استفاده کنین. واسه درست کردن این دمنوش، 1 قاشق غذاخوری برگای تازه ریحان مقدس رو تو یه فنجون آب جوش بریزین و اجازه بدین به مدت 5 دقیقه دم بکشه. بعد مقداری عسل به اون اضافه کرده و بخورین.

7. چای سبز

شمام اینکه می تونین با نوشیدن یه فنجون چای سبز استرس خود رو کم کنین. چای سبز شامل آمینو اسید ال تیانین (L-Theanine) است که تولید امواج مغزی آلفا رو در مغز زیاد می کنه و این امواج به نوبه خود منتهی به کاهش استرس، افزایش آرامش، بهبود دقیق شدن و فوکوس کردن وهوشیاری ذهنی می شه. هم اینکه این اسید آمینه نقش مهمی رو در تولید گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) که یه انتقال دهنده عصبیه و باعث ریلکس شدن آدم می شه، اجرا می کنه.خواص چای سبز

  • 2  قاشق چای خوری برگای چای سبز رو به یه فنجون آب گرم اضافه کنین.
  • اجازه بدین دمنوش به مدت 5 دقیقه دم بکشه.
  • مقداری آبلیموی تازه و عسل به اون اضافه کنین.
  • شما می تونین روزانه 2 تا 3 فنجون چای سبز رو واسه کاهش استرس بخورین.

8. گل ساعتی

یکی دیگه از داروهای گیاهی موثر در کاهش استرس، گل ساعتیه. گل ساعت می تونه اندازه گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) رو در مغز زیاد کنه و در نتیجه به کاهش استرس و اضطراب کمک کنه.

  • یه فنجون چای گل ساعتی رو واسه کاهش استرس بخورین. واسه درست کردن این چای، 1 قاشق غذا خوری پودر گل ساعتی رو به 1 فنجون آب داغ اضافه کنین و اجازه بدین تا دمنوش به مدت 10 دقیقه دم بکشه. دمنوش رو صاف کرده و به صورت گرم بخورین.
  • گل ساعت به شکل عصاره مایع و قرص (مکمل) هم هست.

همیشه قبل از مصرف یه مکمل با دکتر خود مشورت کنین، چون ممکنه که این مکملا با داروهای دیگری که مصرف می کنین، موافق نباشه.

  • بچه های کوچیک و زنان باردار و شیرده نباید از این گیاه مصرف کنن.

9. ورزش

ورزش چه با شدت پایین، چه با شدت بالا یا به صورت ایروبیک (هوازی) باشه، در همه حالات به عنوان یه آرامش دهنده بزرگ استرس عمل می کنه. ورزش به کاهش هورمونای استرس و افزایش هورمونایی که باعث ایجاد احساس خوب در آدم می شن، کمک می کنه. هم اینکه اون حالت (Mood) شما رو بهتر کنه و از نگرانیای روزانه دور می کنه.

وقتی که تحت فشار و استرس قرار دارین، تلاش کنین وقتی رو واسه انجام بعضی از ورزشا در نظر بگیرین. شما می تونین زمان کوتاهی رو به پیاده روی، شنا و رقص اختصاص بدین و یا ورزش مورد علاقه تون رو بازی کنین.

شمام اینکه می تونین واسه مقابله با استرس از تمرین یوگا استفاده کنین. یوگا به عنوان یه مدیتیشن، به آرامش ذهنی و فیزیکی شما کمک می کنه و تمرکز شما رو زیاد می کنه. هم اینکه یوگا به آرامش و خونسردی شما کمک می کنه و باعث می شه که مسائل و مشکلات رو روشن تر و بهتر ببینین و تصمیمات مناسبتری رو در روبرو شدن با اونا در پیش بگیرین.

10. شکلای جور واجور  ویتامین B

واسه جلوگیری از استرس و بالا بردن روحیه خود مصرف ویتامین B رو شروع کنین. هر 8 نوع ویتامین B از جمله B1، B2، B3، B5، B6، B7 و B12 کارکرد درست مغز و سیستم عصبی رو پیشرفت میدن و هم اینکه به افزایش آرامش و مقابله با استرس و خستگی کمک می کنن.

در واقع، کمبود ویتامین B در بدن می تونه باعث تحریک پذیری (حساسیت زیادتر از اندازه)، افسردگی و بی تفاوتی شه. پس وقتی که شما تحت استرس قرار دارین، بیشتر از غذاهای غنی از شکلای جور واجور ویتامین B استفاده کنین.

  • از غذاهای غنی از ویتامین B شامل غلات سبوس دار، لوبیا، نخود، بادام زمینی، اسفناج، کلم پیچ، آووکادو، سیب زمینی، موز، حبوبات، تخم مرغ و اجناس لبنی استفاده کنین.
  • هم اینکه شما می تونین مکملای ویتامین B رو استفاده کنین. واسه انجام این کار اول با یه دکتر مشورت کنین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *