10 درمان طبیعی برای درد سینوس | بیماری

: 10 درمان طبیعی واسه درد سینوس

: بیشتر افراد در برهه ای از زندگی خود درد و فشار سینوس رو تجربه کردن و بیشتر بدون هیچ داروی تجویزی بهبودیافته ان؛ اما با به کار گیری درمانای طبیعی خاصی میشه درد سینوس رو آرامش داد، حال این علائم مربوط به درد سینوس به دلیل سرماخوردگی، آلرژیا یا یه عفونت سینوسی باشن.

به نقل از روزنامه سپید، در ادامه به 10 درمان طبیعی آرامش دهنده درد سینوس می پردازیم.
1. شست وشوی مجاری بینی: به کار گیری اسپری نمکی و وسیله شست وشوی بینی مانند ظرف نتی (Neti Pot) بیشترین حد واسه یک تا سه هفته یه روش درمانی طبیعی مناسبه. یه ماده شست وشوی نمکی ترشحات مخاطی رو رقیق می کنه و باعث می شه که اونا خیلی راحت از مجاری بینی خارج شن. اگه مبتلابه مشکلات سینوس هستین، بهتره که هر روز با به کار گیری ظرف نتی و یه محلول نمکی مجاری بینی خود رو شست وشو بدین تا سینوسا رو مرطوب نگه دارین و از درد سینوس کم کنین.
2. بروملین رو امتحان کنین: بروملین پروتئینیه که در ساقه های آناناس پیدا میشه. واسه سالای بسیار زیادی مشت زنا از این ماده واسه کاهش ورم به وجود اومده به وسیله مشت زنی استفاده می کردن. بروملین می تونه در آرامش درد سینوس به درد بخور باشه و هم به کاهش ورم مجاری بینی کمک کنه؛ اما قبل از مصرف بروملین با دکتر خود صحبت کنین، چون بروملین می تونه با بقیه داروهای مصرفی تاثیر دوطرفه داشته باشه.
3. بخار گرفتن: بخارآب داغ می تونه به مرطوب کردن سینوسا کمک کنه. موقع دوش گرفتن چند قطره اکالیپتوس یا منتول درون آب بریزین تا حموم خود رو پر از بخار کنین. یه دوش یا حموم داغ یا پر از بخارآب می تونه به نرم کردن مخاط کمک کنه.
4. نوشیدن مایعات: تامین آب بدن می تونه از بسیاری جهات به بدن شما کمک کنه که یکی از این کمکا مرطوب نگه داشتن سینوسا هستش. در طول روز آب بخورین و از مصرف نوشیدنیای کافئین دار دوری کنین، چون باعث کاهش آب بدن می شه.
5. خوردن غذاهای ادویه دار: غذاهای ادویه داری مثل خردل، فلفلای تند، کاری و ترب کوهی می تونن به آرامش درد سینوسا کمک کنن. اگه غذاهای ادویه دار رو دوست دارین، می تونین با اضافه کردن اونا به وعده های غذایی خود مجاری بینی خود رو باز کنین.
6. خونه خود رو ضد آلرژی کنین: آلرژیا می تونن درد سینوس رو بدتر کنن. واسه جلوگیری از آلرژیای بینی گردوخاک رو از خونه خود بزدایید، سیستم تهویه هوا نصب کنین و حیوانات خونگی رو دور از اتاق خواب خود نگه دارین.
7. از یه مرطوب کننده استفاده کنین: دستگاه های مرطوب کننده (بخور سرد) می تونه هوا رو مرطوب نگه داره، اما این اطمینان رو در خود حاصل کنین که دستگاه مرطوب کننده شما همیشه تمیزه، مخصوصا اگه به قارچا آلرژی دارین. یه مرطوب کننده کثیف می تونه به تولیدمثل کپک کمک کنه و باید از مرطوب کننده ها در ماه های خشک و نه در زمانای مرطوب استفاده کنین. علاوه بر این همیشه متوجه اندازه رطوبت اتاق خود باشین. رطوبت 35 تا 50 درصدی مطلوبه و اگه پنجرهاتون شروع به بخار گرفتن کردن بدونین که سطح رطوبت اتاق شما بسیار بالا هستش.
8. از کمپرسای گرم استفاده کنین: می تونین کمپرس گرم واسه مرطوب نگه داشتن بافتای بینی خود استفاده کنین یا می تونین از ظرفی رو پر از آب گرم بخار دار کنین و صورت خود رو نزدیک این ظرف کنین و روی خود هوله ای بذارین و این بخار رو استشمام کنین. مراقب باشین که صورت خود رو نسوزونین. علاوه بر این، می تونین پس از به کار گیری یه کمپرس گرم از یه کمپرس سرد هم استفاده کنین که می تونه به آرامش درد سینوس کمک کنه.
9. فورا به سراغ آنتی بیوتیکا نرید: استفاده کورکورانه از آنتی بیوتیکا می تونه منتهی به مقاومت آنتی بیوتیکی و رشد میکروبا شه. هم اینکه ممکنه تاثیری در درمان بیشتر موارد سینوزیتی نداشته باشه. کمتر از 2 درصد این عفونتا باکتریایی هستن. بیشتر عفونتای سینوسی ویروسی هستن و باید اونا رو بدون آنتی بیوتیکا درمان کرد. پزشکان موقع روبرو شدن با مشکل عفونت سینوسی به مریض خود پیشنهاد می کنن تا هفت روز رو بدون به کار گیری آنتی بیوتیک سپری کنن تا ببینه حال اونا به خودی خود خوب می شه یا خیر. واقعا، در سال 2012 در ژورنال JAMA تحقیقی به چاپ رسید که براساس یافته های اون مصرف سه روزه آنتی بیوتیکا تاثیر کمی در کاهش علائم سینوزیت زیاد داشت و فقط در روز هفتم این آنتی بیوتیکا مزیتای ناچیزی از خود نشون دادن.
10. بدونین که چه وقتی باید به دکتر مراجعه کرد: اگه درد سینوس شما با داروهای بدون نسخه بهبود نیافت، دکتر شما می تونه انجام سی تی اسکن از بینی و سینوسا رو به شما پیشنهاد کنه تا در صورت نیاز جراحی انجام بدین. اگه درد سینوس شما به مدت یه هفته زمان برد و مبتلابه تب شدید، باید به یه متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنین، چون ممکنه که به درمانی بالاتر از درمان طبیعی نیاز داشته باشین.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *