10 خوراکی که قاتل سلامت مغز شما هستند | تغذیه سالم

10 خوراکی که قاتل سلامت مغز شمان

در مورد سلامت مغز یافته های عملی بسیاری هست که شاید ما از اونا بی خبر باشیم و دونستن اونا بتونه سلامت مغزمون رو بهتر کنه؛ می دونستین مغز شما در اثر مصرف خوراکی های نادرست تحلیل میره و می میره؟ با مشکل نبود تمرکز یا “مه مغزی”، که احساس کمبود حافظه و از دست رفتن سطح هوش و توانایی ذهنیه، مواجه هستین؟ این موضوع ممکنه به خاطر این باشه که شما مواد خوراکی رو مصرف می کنین که به نابودی سطح هوش شما منجر می شن. از این غذاهای مضر واسه مغزتون دوری کنین و دوباره احساس باهوش بودن داشته باشین.

۱. الکل

این واقعیتی انکارناپذیره که الکل واسه مغز مضره. در واقع، الکل قوه تشخیص رو تحت تاثیر قرار میده، واکنشا رو از جا در آورد می کنه، حافظه رو دچار مشکل می کنه و به رشد سلولای مغزی آسیب میرسونه. به خاطر همین الکل در بالاترین جایگاه فهرست خوراکیای قرار میگیره که باید از اونا دوری کرد. صدمات جدی به کبد می زنه و باعث انتشار سم توکسین در مغز می شه. و هم خطر دچار شدن به مشکل شناختی رو زیاد می کنه.

۲. قند و موادغذایی دارای قند مصنوعی

قند واسه حافظه بسیار مضره. پژوهشای گذشته علمی نشون داده که مصرف زیادتر از اندازه مواد قندی باعث کاهش سطح یه ماده شیمیایی به نام BDNF در مغز می شه. این ماده عامل رشد سلولای عصبی مغزیه و در تشکیل حافظه به شما کمک می کنه. بدون این ماده، مغز شما توانایی به خاطرسپاری اطلاعات و یادگیری بیشتر موضوعات رو نداره. کمبود این ماده شیمیایی افسردگی و نابودی عقلی رو هم به دنبال داره. علاوه بر این، شیرین کننده های مصنوعی، مانند آسپارتام و اسپلندا، آسیبای دائمی به سیستم عصبی وارد می کنن.

۳. هله هوله

پژوهشی در دانشگاه مونترال به این نتیجه رسید که مصرف تنقلات باعث مشکل در تولید و سطح دوپامین در بدن می شه که هورمون شادیه. و مصرف خوراکیای الکی جلوی تولید دوپامین رو میگیره و در نتیجه باعث افسردگی می شه. روشنه که از دست دادن کالری و مواد مغذی لازم در این نوع مواد خوراکی، مثل ویتامینای لازم و موادمعدنی مغز رو واسه تفکر خوب آماده نمی کنه. باید از هرگونه خوراکی بدون ارزش غذایی واقعی به خاطر حفظ هوشیاری و سلامت مغز دوری شه.

۴. خوراکیای فراوری شده

خوراکیای فراوری شده شامل مواد افزودنی، رنگ، مواد نگهدارنده، و طعم دهنده های مصنوعی باعث آسیب رسوندن به کارکردهای طبیعی بدن می شن. چون که دقیقا این مواد، ارزش غذایی ندارن. خیلی از این مواد مصنوعی که در غذاهای فرآوری شده استفاده شن در واقع می تونن باعث از دست رفتن حافظه و آسیب به سیستم عصبی مرکزی شن. تا جایی که می تونین از غذاهایی که مواد نگهدارنده دارن و یا یه بار از حالت انجماد و بسته بندی خود خارج شدن دوری کنین.

۵. خوراکیای پرنمک

غذاهای شور نه فقط واسه فشار خون شما ضرر دارن، بلکه پژوهشا نشون میدن رژیم غذایی با سدیم زیاد باعث مشکل در کارکرد شناختی می شه. غذاهای شور اشتیاق شما رو واسه صرف نمک بیشتر می کنه که این خود منتهی به تغییر درک شما و توانایی مقاومت در برابر گرسنگی می شه. وقتی که شما مقدار زیادی نمک مصرف می کنین باعث یه حواس پرتی و گیجی عمیقی در شما می شه. غذاهای پر از نمک مثل شکلای جور واجور اجناس کنسروی مانند ترشیجات هستن.

۶. غلات گلوتنی

دکتر دیوید پرلماتر یکی از پزشکان نویسنده کتاب پرفروش “تغییرات مغزی” عقیده داره گلوتن و کربوهیدراتا به مغز شما آسیب می رسونن. مصرف خوراکیای که گلوتن یا شاخص بالایی از قندخون رو دارن ممکنه باعث بروز نشونه هایی مثل زوال عقل، کاهش میل جنسی، افسردگی، سردردهای طولانی، اضطراب، صرع، و مشکل نقصان توجه و بیش فعالی شه.”

هم اینکه بخونین: آشپزی بدون گلوتن

۷. گوشت فرآوری شده

از گوشتای فرآوری شده که ممکنه شامل مقادیر زیادی مواد نگهدارنده یا نیترات سدیم باشه دوری کنین. این فهرست شامل هات داگ، کالباس، بیکن، و سوسیس همه از پروتئینای فراوری شده هستن. علاوه بر این، در نظر داشته باشین خیلی از گوشتا که از دامپروریای صنعتی میان شامل فراوری بقایای حیواناته. در خیلی از دامپروریای صنعتی حیوانات با آنتی بیوتیک و هورمون تحت درمان هستن، که در آخر در گوشتی که شما می خورید هست. این مواد “زائد” خطر دچار شدن به سرطان رو با قرار دادن بدن در برابر تاکسین زیاد می کنه.

۸. چربیای ترانس

از چربیای ترانس همیشه باید دوری شه چون که اونا نه فقط باعث زیاد شدن وزن می شن، بلکه سلولای مغزی رو هم نابود می کنن. وقتی شما طی یه مدت طولانی خوراکیای شامل چربیای ترانس مصرف می کنین باید بسیار مراقب باشین. چون که ممکنه باعث کوچیک شدن حجم مغز شما شه. چربیای ترانس سلولای مغزی رو نابود می کنن و کلسترول موجود در اونا باعث انسداد شریانای قلبی و در آخر قرار گرفتن در خطر بالایی واسه سکته مغزی می شه.

۹. خوراکیای فست فودی

خیلی از مردم باور نمی کنن. اما خوراکیای فست فودی شامل مقادیر بسیار زیادی شکر، مواد افزودنی، و مواد نگهدارنده س. این نوع خوراکیای نه فقط باعث می شن شما میل به خوردن غذای بیشتری داشته باشین بلکه منجر می شن تا رادیکالای آزاد از راه مواد مصنوعی به بدن شما وارد شن پژوهشا نشون میدن فست فودها عامل افت نمرات تحصیلی کودکان هم می شن.

۱۰. خوراکیای سرخ شده

خیلی از غذاهای سرخ شده نه فقط شامل MSG (منو سدیم گلوتامات) هستن بلکه باعث انسداد شریانای قلبی هم می شن. MSG یه ماده بحث برانگیزه که به آسیب مغزی منجر می شه، و عامل انسداد سرخرگا و در نتیجه آسیب دائمی مغزی از راه سکته مغزیه. مصرف زیادتر از اندازه گلوتامات ممکنه به مرگ سلولای مغزی و مشکل پروسهای عصبی در بدن منجر شه.

با دوری از مصرف این خوراکیای، شما ممکنه اثرات عکس العمل سریع تر، حافظه بهتر و تمرکز بالاتر رو احساس کنین.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *