10 خوراکی که فکر می کنید طبیعی و سالم هستند | اما اینطور نیست! | تغذیه سالم

خوراکی مانند مافینا! بسیار سالم و بی خطر، بسیار خوشمزه و خیلی بهتر از دوناتا(یه جور پیراشکی)! ای کاش واقعیت داشت.  مافینای کارخانه ای پر از شکر، روغن و آرد سفید تصفیه شده هستن تا بشه اونا رو به شکل کیک درآورد.

10خوراکی ناسالم واسه کودکان که نباید گول رزق و برق و ظاهر سالم اونا رو بخورین:

1- سبزیجات سرخ شده پفکی

آکا ایران: اجازه ندین کلمه سبزیجات این خوراکیها شما رو فریب دهد.این خوراکیهای پفکی ترد که در دهن شما آب می شن بیشتر از غلات فرآوری شده جفت و جور شدن که آرد ذرت، آرد سویا یا آرد برنج سه ماده اصلی تشکیل دهنده اوناس .با اینکه بسته بندی اونا لیست بلند بالایی از سبزیجات رو به رخ میکشه اما اندازه فیبر و ویتامینهای اونا به مراتب کمتر از یه وعده سبزیجات تازه است.این خوراکیها به عنوان جایگزینی واسه پفک نمکی انتخاب خوبی هستن اما بدونین که جزء سبزیجات به حساب .

واسه ارضای میل فرزندان نسبت به این جوری خوراکیها می تونین از چیپس کلم کالی (kale نام یه گونه کلمه. کلم کالی یه جور سبزی برگیه و پر از ویتامین آ هستش و به عنوان یه جانشین چیپس سیب زمینی هم تولید می شه.)  استفاده کنین که هم طعم و هم مزه خوبی داره.

2- ماستهای مخصوص کودک

ماست انتخاب فوق العاده ای واسه کودک شماس… البته به جز ماستهای مخصوص کودک. ماستهای معمولی شامل شیر و مواد فعالیه که نیاز کودک شما به کلسیم رو برطرف کرده و دارای پروبیوتیکهای تقویت کننده سیستم ایمنی هم هست.بعضی تولید کنندگان ماست رو فرآوری کرده و با اضافه کردن شکر (2 قاشق چایخوری در هر 63 گرم ) طعم دهنده های مصنوعی و رنگهای خوارکی مثل قرمز  و آبی، اونو ناسالم می کنن.

واسه مصرف ماست سالم از ماست ساده کم چرب استفاده کنین. می تونین واسه طعم دار کردن اون مربا یا کمپوت میوه دلخواه بچتون رو به اون اضافه کنین.

3-اسنکای میوه ای(چیزی مثل پاستیل و آبنبات میوه ای)

اسمش اسنک میوه س و مدعیه که از میوه طبیعی درست شده و شامل ویتامینه پس باید خوراکی سالمی باشه درسته؟ خیرماده اصلی این خوراکیها شکر، آب میوه تغلیظ شده ( شکر خالص) شربت شکر و شربت ذرته. به این مواد مقداری ماده سفت کننده و طعم دهنده ها و رنگهای خوراکی مصنوعی هم اضافه می شه و شما به عنوان یه خوراکی سالم به اون نگاه می کنین .

به جای این می تونین به بچتون میوه طبیعی بدین و یا لواشک میوه درست کنین و روی اون کمی شکر یا عسل بریزین.

4-مافین (مافین Muffin یه جور نون نیمه شیرین یا کیکه.نوع آمریکایی مافین به نام کیک فنجانی هم میگن.)

مافینا! بسیار سالم و بی خطر، بسیار خوشمزه و خیلی بهتر از دوناتا(یه جور پیراشکی)! ای کاش واقعیت داشت.  مافینای کارخانه ای پر از شکر، روغن و آرد سفید تصفیه شده هستن تا بشه اونا رو به شکل کیک درآورد.

اگه دوست دارین به بچه خود مافین بدین اونا رو در خونه درست کنین و اضافی اونو واسه مواقع ضرورت در فریزر نگه دارین. از آرد کامل (سبوس دار) استفاده کنین هویج رنده شده ، کدو، موز یا پوره سیب در اون بریزین و از این فرصت واسه دادن سبزیجات به کودک خود استفاده کنین.

5-کره بادام زمینی کم چرب

کره بادام زمینی طبیعی دارای یه لیست مواد تشکیل دهنده کوتاه (فقط بادام زمینی) است و پر از چربیا و پروتئین خوبه.اما وقتی که کارخانه های تولید کننده چربی اونو کاهش میدن حالت طبیعی و خاصیت خود رو از دست می دهدچربی گرفته شده باید با ماده ای جانشین شه و این جانشین معمولا، شربت ذرت، شکر ، پروتئین سویا، روغنهای جامد هیدروژنه و منو- دی گلیسیریدها (چربیای مصنوعی) هستن.

به خاطر سلامت خود و فرزندانتان کره بادام زمینی طبیعی استفاده کنین و تلاش کنین کره بقیه مغزها مثل بادام یا بادام هندی رو هم امتحان کنین.

6- غلات صبحونه

اگه عجله دارین که صبح سریعتر بچتون رو راهی مدرسه کنین به احتمال زیاد از غلات صبحونه به اون می دید تا در راه مدرسه به جای صبحونه میل کنه. در بسته بندی این خوراکیها گفته شده که شامل غلات کامل (سبوس دار) و میوه هستن دقیقا، مانند محتوای یه بسته کورن فلکس با میوه. مشکل اینجاس که میوه موجود در اونا چیزی جز شکر با کمی آب میوه( یعنی شکر بیشتر) نیس. این غلات شامل 1 قاشق غذا خوری یا بیشتر شکر هستن. تو یه مدل از این خوراکیها شامل 5 نوع شکر، یه جانشین شکر به همراه روغن نیمه جامد ( چربیای ترانس) و رنگ مصنوعیه. حتی برنده های ارگانیک هم شامل میوه های هستن که بیشتر از شکر  ،ماده نگه دارنده، پودر میوه و میوه خشک تشکیل شدن.

7- آب میوه

آب میوه اصلی ترین نوشیدنی دوران کودکیه اما حتماً سالم ترین انتخاب نیس. آب میوه به این دلیل که بدون فیبر میوه طبیعیه (فیبر جذب قند در بدن رو از جا در آورد می کنه) مقدار زیادی شکر رو وارد بدن می کنه.آکادمی طب کودکان آمریکا پیشنهاد می کنه مصرف آب میوه در کودکان باید محدود شه واسه کودکان تا 6 سال، 168 تا 224 گرم در روز و کودکان 7 سال به بالا، 224تا 336 گرم در روز . خصوصاً در مورد آب میوه های ترکیبی (fruit juice cocktail ) باید دقت بیشتری داشته باشین چون این آب میوه ها طعم شیرین خود رو بیشتر از اضافه کردن شکر به دشت می کنن تا از قند طبیعی میوه ها. کودکانی که عادت به خوردن نوشیدنیای  شیرین دارن بیشتر در خطر دچار شدن به چاقی و دیابت در بزرگسالی هستن.

8-نوشیدنیای ورزشی 

دکتر داگلاس کاسا (Douglas Casa)  استاد حرکت شناسی و متخصص هیدراتاسیون(در پزشکی هیدراتاسیون یعنی رسوندن مایع (آب) به بدن فردی که دچار اتلاف زیاد مایعات شده ؛ مثلاً به مریضی که دچار اسهال شدید است سرم وریدی تزریق کنیم یا پودر خوراکی اون آر اس ORS تجویز کنیم.) در دانشگاه کانکتیکات میگه اگه کودک شما بیشتر از 45 تا 60 دقیقه مشغول فعالیت بدنی شدید در هوای گرمه مصرف این نوشیدنیا جهت آبرسانی به بدن پیشنهاد می شه.

اگه هوا گرم نیس ولی بچتون واسه چندین ساعت متوالی مشغول انجام فعالیت بدنی شدیده بازم به کار گیری این نوع نوشیدنیا مانعی نداره اما در شرایطی که این فعالیت همیشگی نبوده و هوا هم گرم نیس آب بهترین نوشیدنی است. نوشیدنیای ورزشی یکی از شیرین ترین نوشیدنیا به حساب رفته و مقدار زیادی شکر به رژیم غذایی کودک اضافه می کنن مصرف شکر زیاد کودک رو در خطر دچار شدن به چاقی و دیابت نوع 2 در بزرگسالی قرار میده .

9-بیسکوئیتای گراهام Graham Crackers

(تُردک یا کرَکِر Cracker گونه ای فراورده غذایی تنوری ترد و شکننده و کمی شوره که معمولاً از خمیر آرد غلات تولید می شه. تردکا مانند بیسکویتا معمولاً تُرد، نازک و کوچیک هستن و عرض اونا کمتر از ۳ اینچ (۸ سانتی متر) است. طعم دهنده هایی مانند نمک، سبزیجات معطر، بذرهای جورواجور و پنیر به اونا زده می شه که ممکنه در خمیر اونا مخلوط شه یا قبل از پخت، روی اونا پاشیده شه.)با اینکه این بیسکوئیتها ترد و مصرف اون واسه کودکان لذت بخشه اما شامل مواد مغذی زیادی نیستن این بیسکوئیتها ارزش غذایی کمی داشته و بدون فیبر هستن .

به جای اون می تونین از بیسکوئیتهای جفت و جور شده غلات کامل (سبوس دار) استفاده کنین و روی اونا کمی پنیر بمالید تا فیبر و کلسیوم لازم بدن بچتون تامین شه.

10- چیپس سبزیجات

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *