10 دلیل غیر قابل انکار برای حذف نوشابه های گازدار | تغذیه سالم

10 دلیل غیر قابل رد واسه حذف نوشابه های گازدار

نوشابه های گازدار از جمله پر مصرف ترین نوشیدنیا در جهان هستن. اما این نوشیدنیای پر طرفدار اصلا به سود سلامت آدم عمل نمی کنن. در این مطلب به بررسی دلایل رد ناپذیر حذف نوشابه های گازدار از رژیم غذایی، می پردازیم

دلایلی که میگن: نوشابه های گازدار رو از رژیم غذایی خود خط بزنین

به هر دلیلی که بخواین مصرف نوشابه های گازدار رو کم کنین یا اونا رو از رژیم غذایی خود کنار بذارین در راهی درست حرکت می کنین چون سلامت کلی خود رو بهبود می بخشین، ولی اینجا به گفتن دلایل به طور کامل علمی واسه حذف نوشابه های گازدار از رژیم غذایی می پردازیم.

محرومیت از مواد مغذی لازم

آدمایی که به جای نوشیدنیای سالمی مانند شیر کم چرب و آب میوه های طبیعی به مصرف نوشابه های گازدار تمایل دارن، احتمال کمتری داره به اندازه کافی مواد مغذی مانند ویتامین A، کلسیم و منیزیم دریافت کنن. علاوه بر این، نوشابه های گازدار شامل اسید فسفریک هستن که از بین رفتن کلسیم و منیزیم رو موجب می شه. کلسیم و منیزیم به کارکرد بهینه سیستم ایمنی بدن کمک می کنن.

افزایش احتمال دچار شدن به مریضی دیابت

نوشابه های گازدار، شامل شربت ذرت با فروکتوز بالا و هم اینکه سطوح بالای رادیکالای آزاد هستن که با آسیب بافتی، دچار شدن به دیابت، و مشکلات دیابتی پیوند خورده ان.

بطریای مضر

بطریای پلاستیکی نوشابه های گازدار و آب، شامل ماده شمیایی سمی به نام بیسفنول A هستن که می تونن از بطری به نوشیدنی و در آخر بدن آدم نفوذ کنن. دلایل رو به رشد، بیسفنول A رو با بیماریای بیشمار از جمله افت کارکرد سیستم ایمنی بدن، پیوند دادن. کارشناسان سلامت پیشنهاد می کنن که کودکان رو در برابر اجناس شامل بیسفنول A، مخصوصا اونایی که به شکل خوراکی مصرف می شن یا استفاده روزانه دارن، مراقبت کنین.

زیاد شدن وزن

مصرف نوشابه های گازدار رژیمی، در واقع به زیاد شدن وزن کمک می کنن! مطالعه ای که با حضور 1,550 نفر انجام شد، نشون داد، آدمایی که نوشابه رژیمی مصرف می کردن با خطر افزایش پیدا کردن، 41 درصدی دچار شدن به اضافه وزن یا چاقی، واسه هر بطری نوشابه در روز مواجه بودن. مشخص شده که هر مزه شیرین، به سلولای بدن سیگنال ذخیره چربی و کربوهیدارتا رو می فرسته که باعث گرسنگی بیشتر فرد می شه. مزه های شیرین ترشح انسولین رو هم زیاد می کنن، که توانایی بدن واسه چربی سوزی رو دچار مشکل می کنه. تا الان هیچ مطالعه منتشر شده ای ثابت نکرده که نوشابه های رژیمی به کاهش وزن کمک می کنن.

قند بیشتر از اندازه

یه قوطی نوشابه گازدار، شامل 10 قاشق چایخوری شکره که اندازه زیادی حساب می شه. تغذیه بدن با این اندازه قند که در حالت مایع قرار داره، قند خون رو شدیدا زیاد می کنه و موجب یه عکس العمل انسولینی در بدن می شه. مصرف نوشابه گازدار، آنهم به طور منظم، می تونه در آخر به زیاد شدن وزن، مریضی دیابت، مقاومت به انسولین، و دیگر مشکلات سلامتی منجر شه.

محتوای اسید فسفریک

اسید فسفریک، توانایی بدن واسه جذب کلسیم در حالت عادی رو دچار مشکل می کنه. نبود دریافت کلسیم به اندازه کافی، می تونه به نرمی استخون، پوکی استخون و پوسیدگی دندون منجر شه. هم اینکه، اسید فسفریک، میونه خوبی با اسید معده نداره، جذب مواد مغذی رو بسته می کنه و گوارش رو از جا در آورد می سازه.

کم آبی بدن

مصرف نوشابه های گازدار، به دلیل محتوای بالای قند، سدیم، و کافئین موجود در اونا، می تونه به کم آبی بدن منجر شه. خیلی از مردم به همراه وعده های غذایی خود به جای آب، نوشابه های گازدار مصرف می کنن و تامین آب لازم روزانه بدن رو فراموش میکنن.

شیرین کننده های مصنوعی

نوشابه های رژیمی، شامل آسپارتام هستن که جای شکر رو پر می کنه و این ماده می تونه واسه بدن مضرتر از قند باشه. گزارشا نشون دادن که آسپارتام می تونه به تشکیل تشنج، تومورهای مغزی، مریضی ام اس، دیابت، مشکلات عاطفی، و بسیاری مشکلات سلامت دیگه منجر شه.

بدون مواد مغذی

نوشابه های گازدار بدون هر گونه ارزش غذایی است. هیچ اثر مثبتی به استثنای مزه خوب از مصرف نوشابه های گازدار نصیب شما نمیشه.

آسیب دندانا

وقتی که به طور مرتب نوشابه گازدار می خورین، با تشکیل پلاک روی دندونای خود مواجه میشین که می تونه پوسیدگی دندون و مریضی لثه رو به همراه داشته باشه. هم اینکه، وقتی که باکتریای موجود در دهن، با محتوای قند نوشابه تغذیه می شن به تولید اسید اقدام می کنن. این اسید می تونه به پوسیدگی دندانا منجر شه.

جمع آوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *