10 دلیل غذا خوردن وقتی گرسنه نیستیم | تغذیه سالم

 

حتما واسه شمام پیش اومده که اصلا گرسنه نباشین و شروع به خوردن کنین ! شاید اصلا متوجه نشدین کی این اتفاق میفته…

پرخوری و اشتهای کاذب

 

شاید وقتی حوصله کاری ندارین شروع به خوردن میکنین، و یا وقتی مشغول کاری هستین هر بار که از کنار ظرف شیرینی رد میشین به اون ناخنک میزنین. بعضی وقتا وقتی عصرا احساس کسلی میکنین سراغ غذایی میرید تا با خوردن اون از این حال خارج بشین. همه این موارد فرصتایی هستن که بدون احساس گرسنگی دلیلی واسه خوردن داشته باشیم: .

در چه وقتی بگیم هیچوقت راهکارهای مقاومت در مقابل غذا خوردن رو براتون توضیح دادیم،اینک نگاهی به این ۱۰ موقعیت که تشویقتان میکنه بدون احساس گرسنگی غذا بخورین بندازین، علاوه بر این موقعیتا چگونگی خلاص شدن از اونا رو هم به شما می آموزیم.

۱.واسه مقابله

احساسات یکی از شایعترین محرکای خوردنه. خوشحالید؟ ممکنه غذایی بخورین تا جشن بگیرین. ناراحتید؟ ممکنه بخواین خودتون رو با خوردن آروم کنین. عصبانی هستین؟ ممکنه حرص خود رو به جای دلیل عصبانیت با قاشق آرامش بدین.

اگه به دلایل احساسی به سراغ غذا میرید، نمیتونین مشکل رو به صورت اساسی حل و فصل کنین. شاید نوشتن عادات غذایی تو یه دفترچه بتونه کمکتون کنه، وقتی بی دلیل به سراغ غذا میرید حالت احساسی خود رو یادداشت کنین. نوشتن این موارد کمکتون میکنه پی به رابطه ای ببرین که قبلا ندیده بودین، مثلا بیشتر خوردن وقتی که تنهایید یا عصبانی هستین. بعد می دونین که در آینده باید راهی دیگه رو واسه خروج از اون وضعیت امتحان کنین، مثلا وقتی تنهایید با یه دوست تماس بگیرین و یا وقتی عصبانی هستین خشم و استرس خود رو با مشت زدن به کیسه بوکس یا هر چیزی که باعث آسیب خوردن به خودتون یا وسایل دیگه نمیشه خالی کنین.

۲.فرار از بی حوصلگی

بعضی وقتا دچار احساسات نیستین – فقط حوصله تون سر رفته. واسه خیلی از افراد خوردن بهترین راه حل واسه مواقعیه که کاری واسه انجام دادن ندارن. اما خوردن تنها یه مدت زمان میبره و بعد از اون ممکنه ساعته ها وقت واسه پر کردن داشته باشین. اگه بدونین که خستگی و بی حوصلگی یکی از محرکای خوردن احساسیه لیستی از کارای سرگرم کننده واسه اینجور مواقع آماده میکنین تا دست خالی نباشین.

می تونین در این مواقع با یه دوست بیرون برید، کتابی رو که همیشه دوست داشتین بخونین رو بخونین، در وبلاگ خود چیزی بنویسین و خیلی کارای دیگه به جز خوردن که میتونن سرگرمتان کنن رو انجام بدین. می تونین فعالیت ضد بی حوصلگی خود رو طوری انتخاب کنین که حسابی به جنب جوش بیایید، مثلا تو یه کلاس ورزشی ثبت نام کنین، بازی انجام بدین که در اون مجبور شید زیاد حرکت کنین، بادبادک هوا کنین.

اگه جانشین هاتون به اندازه کافی سرگرم کننده باشن خوردن دیگه جوری جذاب نیس.

۳.چون بقیه غذا می خورن

وقتی واسه شام با خونواده یا دوستان بیرون میرید، خوردن بعد از رسیدن به سیری میتونه خیلی آسون باشه، مخصوصا اگه سرگرم صحبت کردن باشین و توجهی به سطح سیری خود نکنین. بعضی وقتا هم چون دور و بریا هنوز مشغول خوردن هستن شمام به خوردن ادامه میدین. در این شرایط فکر میکنین چون همه در حال خوردن غذا هستن پس شمام کار اشتباهی نمیکنید. تحقیقات نشون داده این عادت ما هستش که در اینجور موقعیتایی رفتار دور و بریا خود رو تقلید کنیم.

مجبور نیستین ساعات خوش خود رو در کنار خونواده یا دوستان به خاطر مراقبت از وزن خراب کنین. فقط کافیه وقتی همراهانتان دسر سفارش دادن و یا یه پاکت دیگه چیپس باز کردن به صورت خودکار از اونا پیروی نکنین.

واسه غذا خوردن همیشه به سطح گرسنگی خود توجه کنین و ببینین واقعا نیاز به ادامه غذا خوردن هست یا خیر.

۴.چون غذا هست

در محل کارتون ظرف شیرینی هست که اسمتون رو صدا میکنه؟ در برابر رد کردن غذا در مهمانیا احساس ناتوانی میکنین، حتی اگه غذا هم خورده باشین؟ وقتی غذا جلوی چشم باشه خیلی راحت میشه ازش استفاده کرد فقط چون جلوی دیده. با خود میگین غذا همینجاست مشکل چیه؟ واقعا هم مقاومت در برابر اینجور موقعیتایی مشکله. می تونین غذا رو از جلوی چشم خود دور کنین، پس دفعه بعد که شیرینی یا هر غذایی خریدین به جای اینکه اونو روی میز بذارین جایی قرارش بدین که دسترسی به اون سخت باشه و جلوی چشمتون نباشه.

اگه در مهمانی غذای خود رو خوردید تلاش کنین دور از غذاها بشینین و یا به اتاقی برید که خبری از غذا نیس. می تونین غذاهای سالم مانند میوه ها رو جلوی چشم خود بذارین تا بیشتر به خوردن غذای سالم تشویق شید.

۵.چون یه موقعیت خاصه

اگه تو یه اداره بزرگ کار میکنین یا خونواده بزرگی دارین، ممکنه هر روز براتون مصادف تولد، سالگرد یا شکلای جور واجور مراسم واسه یکی از این افراد باشه.

هر کدوم از این مناسبتا میتونه پر از غذاهای پرکالری و رنگارنگ باشه. پس واسه اینکه هر روز مجبور نباشین کالری اضافی دریافت کنین باید به فکر باشین. یادتون باشه جشنا و مراسما درباره اشخاصه نه غذاها و بدترین چیزایی که یه رژیم گیرنده میتونه بشنوه همین موارده، اگه در برابر وسوسه قوی هستین با بقیه در پرخوری همراه نشید و تلاش کنین به اندازه سهمتون غذا بخورین.

تحقیقات نشون داده حتی تصور کردن خود در حال خوردن یه غذای دلخواه میتونه اندازه وسوسه نسبت به اون غذا رو کم کنه.

۶.چون خسته ام

خستگی بعد از ظهر میتونه منظم ترین افراد در اجرای برنامه غذایی رو به سمت غذا بکشه – مخصوصا غذاهای شیرین. این از دست رفتن کنترل میتونه به مرور بدتر هم بشه. به جای اینکه بشینین و با خود کلنجار برید کمی بیرون پیاده روی کنین یا بیرون وایسید و اجازه بدین کمی نور طبیعی به بدنتون بتابد. نوشیدن یه فنجون قهوه یا یه لیوان آب خنک هم انتخاب خوبیست.

تغییر منظره میتونه بلیط برنده شما از این مقابله باشه.

۷.چون ساعت این رو میگه

چون عقربهای ساعت به جایی خاص میرسن دیگه باید ناهار بخورین؟ چون ساعت میگه؟ یا ساعت ۸ شب به آشپزخانه میرید چون زمان عادی شام خوردنتانه؟ ساعت نباید بگه چه وقتی غذا بخورین. زمان ناهار خوردن رو با سطح گرسنگی خود تنظیم کنین.

اگه گرسنه اید پس شروع کنین ناهار بخورین اما اگه احساس گرسنگی ندارین صبر کنین تا بدن خودش بگه وقت غذا خوردن رسیده.

۸.چون مجانیه ( یا ارزانه )

هر کسی دوست داره یه معمله خوب داشته باشه. اما چون غذایی مجانیه یا خیلی ارزانه که حتما نباید اونو بخورین (مثلا یه ساندویچ بخر یه نوشابه رایگان بگیر، یا بوفهای آزاد ). همیشه قبل اینکه بشقاب خود رو پر کنین سطح گرسنگی خود رو سبک سنگین کنین.

۹.چون نمیتونین جلوی تعارف مقاومت کنین

اگه آدم تعارفی هستین، نه گفتن براتون سخته، مخصوصا وقتی که خونواده یا دوستان غذایی دلپذیر رو تعارف میکنن. بعضی وقتا هم کسائی که غذا تعارف میکنن جواب نه رو نمیپذیرند. همیشه بهونه ای در جیب داشته باشین و روراست باشین. ” گرسنه نیستم ” میتونه به اندازه ” می خوام وزن کم کنم ” اثر داشته باشه. به بقیه نشون بدین که تحتِ کنترل هستین خیلی کم پیش میاد در اینجور شرایطی کسی به زور به شما غذا بده. می تونین غذای خود رو با بقیه قسمت کنین و یا خیلی ساده مقدار کمی از اونو بخورین.

۱۰.از سندرم تمیز کردن بشقاب غذا رنج میبرین

خیلی از ما در دوران کودکی همیشه تشویق شدیم که بشقاب خود رو به طور کامل تموم کنیم یا به قولی تمیزش کنیم. این عادت از کودکی تا بزرگسالی به همراه خیلیا مونده. هنوز عادت دارین که غذای خود رو تمیز کنین، حتی وقتی که واقعا دیگه گرسنه نیستین یا وقتی که در رستوران واسه غذایی که میخورید پول پرداخت کردین؟ حالا خوبیش اینه در زمان ما یخچال و مایکروفر هست که میشه با کمک اونا غذا رو کنار بذاریم و هر زمان که خواستیم دوباره آماده کنیم.

میبینین احتیاجی به دور ریختن غذا نیس، فقط کافیه به اندازه ای که مجازین غذا بخورین و باقی اونو کنار بذارین ، اگه این روش فایده نداره می تونین در خونه از ظروف کوچیک واسه غذا خوردن استفاده کنین.

اگه به رستوران میرید می تونین بخواین ظرفی در اختیارتون بذارن که باقی غذا رو با خود ببرین، اصلا جای خجالت کشیدن نداره تا وقتی که پول غذاتون رو میدین همه خوشحال و راضی هستن!

یادمون باشه تا واسه موفقیت در کاهش وزن همیشه به خودمون انگیزه بدیم

جهت مطالعه مقاات بیشتر درباره کاهش وزن، اینجا کلیک کنین

 

.

منبع : 7ganj.org

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *